ba
interior
design

INTERIOR DESIGN

Το interior design ή αρχιτεκτονική εσωτερικού χώρου είναι ο δημιουργικός τομέας που ασχολείται με τη μελέτη του εσωτερικού χώρου κατοικιών, γραφείων, καταστημάτων, χώρων διασκέδασης, εμπορικών κέντρων, εκπαιδευτηρίων, εκθεσιακών κέντρων, κ.ά., με βασικά κριτήρια τη λειτουργικότητα και την αισθητική ποιότητα. Όλα τα περιβάλλοντα μέσα στα οποία διαδραματίζεται η καθημερινή ζωή μας διαμορφώνονται από το interior design.

 


ΑΝΤΙΚΕΙ-
ΜΕΝΟ ΚΑΙ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Interior designer είναι ο ειδικός σχεδιαστής που γνωρίζει τις αρχές και τις μεθόδους του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων με βάση λειτουργικά και αισθητικά κριτήρια. Με αυτή την έννοια, ο ρόλος του είναι καθοριστικός για την πληρότητα και την ποιότητα της ανθρώπινης ζωής συνολικά, αφού ο σύγχρονος άνθρωπος περνάει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του μέσα σε «σχεδιασμένους» χώρους – διαμερίσματα, μονοκατοικίες, εξοχικά καταλύματα, ξενοδοχεία, γραφεία, καταστήματα, εμπορικά κέντρα, εκθεσιακούς χώρους, καφέ και μπαρ, κάθε είδους περιβάλλοντα διασκέδασης, κ.λπ.

Οι σπουδές Bachelor of Arts στο Interior Design, τις οποίες παρέχει το Κολλέγιο Βακαλό, μυούν μεθοδικά τους σπουδαστές στο παρασκήνιο της αρχιτεκτονικής εσωτερικού χώρου. Ολοκληρώνονται σε τρία χρόνια, με ετήσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο διαρκεί από τον Οκτώβριο μέχρι τον Ιούνιο. Τα μαθήματα γίνονται κάθε μέρα και καλύπτουν συνολικά 30 ώρες την εβδομάδα.

Στο Α’ Έτος, το οποίο είναι κοινό με την ειδικότητα της γραφιστικής, γίνεται εισαγωγή στις βασικές αρχές του γραφιστικού, αρχιτεκτονικού και ψηφιακού design, στην εικαστική σύνθεση, στην ιστορία/θεωρία της τέχνης και του πολιτισμού, καθώς και στη μεθοδολογία της ακαδημαϊκής έρευνας και της θεωρητικής μελέτης.

Στο Β’ Έτος οι σπουδές εξειδικεύονται στο πεδίο της αρχιτεκτονικής εσωτερικού. Οι σπουδαστές έρχονται σε επαφή με μεγάλο φάσμα πρακτικών του design μέσω εφαρμοσμένων μαθημάτων και εργαστηριακών ασκήσεων, ασκούν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους στην εικαστική έκφραση, εξοικειώνονται με τους τρέχοντες προβληματισμούς γύρω από τα ψηφιακά μέσα, προχωρούν στην ιστορικο-θεωρητική μελέτη του design, της τέχνης και της σύγχρονης κοινωνίας, και μαθαίνουν να συγκροτούν και να αναπτύσσουν τις σκέψεις τους με κριτικό και τεκμηριωμένο τρόπο.

Στο Γ’ Έτος το πρόγραμμα αναπτύσσεται με βάση τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις της επαγγελματικής πρακτικής, μέσω εξειδικευμένων εργασιών, οι οποίες προϋποθέτουν δημιουργική σύνθεση της φαντασίας, της κριτικής σκέψης, των σχεδιαστικών ικανοτήτων και των τεχνικών γνώσεων, ενώ ολοκληρώνεται η θεωρητική μελέτη της τέχνης και του design. Οι σπουδές καταλήγουν στην εκπόνηση διπλωματικής εργασίας, η οποία δίνει την ευκαιρία μιας συνολικής χρήσης όλης της γνώσης και της εμπειρίας που αποκτήθηκε στη διάρκεια της τριετούς εκπαίδευσης.

Το παρακάτω διάγραμμα δίνει μια συνολική εικόνα των διδασκόμενων μαθημάτων ανά έτος. Επιλέγοντας οποιοδήποτε μάθημα, μπορείτε να δείτε αναλυτικότερα το περιεχόμενό του. Για πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία εγγραφής, δείτε την ενότητα «Εγγραφές».

Α

ΕΤΟΣ

Καλλιτεχνικα Ι
  • Ελεύθερο
    Σχέδιο Ι
    close
    Ελεύθερο Σχέδιο Ι

    Ενταγμένο στη σπουδή του design, το ελεύθερο σχέδιο έχει σκοπό να αναπτύξει την αντίληψη, τη γνώση, τη δεξιοτεχνία και τη δημιουργικότητα των σπουδαστών στην αντιμετώπιση των πλαστικών αξιών, μέσω της εργαστηριακής μελέτης των βασικών στοιχείων της εικαστικής έκφρασης και επικοινωνίας (σημείο, γραμμή, σχήμα, γραφή, επίπεδο, τονικές και χρωματικές διαβαθμίσεις, χώρος και προοπτική, φόρμα, όγκος, ανάλυση, σύνθεση και ανασύνθεση). Το “Ελεύθερο Σχέδιο Ι” στοχεύει στην εξοικείωση με διάφορα υλικά και εκφραστικές τεχνικές, και περιλαμβάνει μελέτη των βασικών γεωμετρικών στερεών, αντικειμένων εκ του φυσικού, ανθρώπινου μοντέλου σε στάση και κίνηση, ασκήσεις ανασύνθεσης από μνήμης ή από διαφορετικές οπτικές γωνίες, σχέδια που προϋποθέτουν κίνηση (του σχεδιαστή ή του αντικειμένου), καθώς και αυτοσχεδιασμούς σε φανταστικά θέματα, σκίτσα και μελέτες στο φυσικό και το αστικό τοπίο.

     

     

  • Βασικό
    Σχέδιο
    close
    Βασικό Σχέδιο

    Το “Βασικό Σχέδιο” επιδιώκει να μεταδώσει συστηματοποιημένα τα θεμελιώδη στοιχεία της εικαστικής γλώσσας, επιχειρώντας ταυτόχρονα μια ιστορικο-αισθητική προσέγγιση της καλλιτεχνικής έκφρασης, καθώς και την εξοικείωση των σπουδαστών με το έργο τέχνης ως σύνθετης επικοινωνιακής διεργασίας που αποτελείται από τρία μέρη: το αισθητικό (οπτική εντύπωση), το ψυχικό (συναισθηματική έκφραση) και το συνειρμικό (συμβολική, νοητική κατασκευή). Με αφετηρία ένα από τα βασικότερα ζητήματα της τέχνης, “θέμα και παραλλαγές”, οι σπουδαστές ενθαρρύνονται να συνάγουν συμπεράσματα για τη φυσική τάξη των πραγμάτων, ακολουθώντας τρία στάδια: την παρατήρηση του φυσικού κόσμου, των ιδιοτήτων και των χαρακτηριστικών της μορφής και της ύλης, τη μελέτη του τεχνητού κόσμου και το συσχετισμό του με τη φόρμα και το περιεχόμενο, και την προσέγγιση του κόσμου των ιδεών (με ιστορικές, κοινωνικές και αισθητικές αναφορές).

     

  • Πειραματικό
    Σχέδιο
    close
    Πειραματικό Σχέδιο

    Το “Πειραματικό Σχέδιο” έχει σκοπό να εκπαιδεύσει τους σπουδαστές στην απόδοση του σχεδίου με διάφορες τεχνικές και μεθόδους, ξεκινώντας από την προσέγγιση του θέματος με μολύβι, μελάνι και κολάζ, και προχωρώντας σε πειραματισμούς πάνω στη γραφή, το χρώμα και τη ματιέρα, παράλληλα με μια εξερεύνηση των παραμέτρων του τυχαίου και της ευκρίνειας. Στη συνέχεια γίνεται χαρακτική επεξεργασία του θέματος σε λινόλεουμ και ακολουθεί σειρά εκτυπώσεων. Ο πειραματισμός ολοκληρώνεται με μια τρισδιάστατη απόδοση, που βασίζεται σε κολάζ έργων από τις προηγούμενες επεξεργασίες, με την προσθήκη αντικειμένων-συμβόλων του σύγχρονου πολιτισμού. Βάση αναφοράς των πειραματισμών αποτελούν καλλιτεχνικά κινήματα του 20ού και 21ου αιώνα, καθώς και ενεργοί ως σήμερα καλλιτέχνες, που παρουσιάζονται σε σεμιναριακές προβολές.

Θεωρητικα Ι
  • Πολιτιστική
    Θεωρία Ι
    close
    Πολιτιστική Θεωρία Ι

    Η πολιτιστική θεωρία διδάσκεται στα δύο πρώτα έτη και έχει σκοπό να εξοικειώσει τους σπουδαστές με το σύγχρονο θεωρητικό προβληματισμό γύρω από κοινωνικά, ιδεολογικά και πολιτισμικά θέματα, καθώς και με την εν γένει μεθοδολογία της θεωρητικής έρευνας. Η “Πολιτιστική Θεωρία Ι” ξεκινά με μια εισαγωγή στη σημειολογία της εικόνας και στην οπτική αντίληψη. Ακολουθεί μια συνοπτική αλλά συστηματική εξέταση των αλλαγών που παρατηρούνται στις οπτικές τέχνες από την Αναγέννηση μέχρι τη μοντέρνα εποχή, αλλαγές οι οποίες ερμηνεύονται τεχνοτροπικά και σημειολογικά σε σχέση με μεταβολές που συμβαίνουν στην κοινωνία, την πολιτική, τις ιδέες και τον τρόπο ζωής. Το μάθημα ολοκληρώνεται με τη μελέτη επιλεγμένων παραδειγμάτων μη δυτικών πολιτισμών (σινοϊαπωνικός κόσμος, προκολομβιανή Αμερική, αβοριγίνες, κ.ά.), δίνοντας έμφαση σε θέματα ιδεών και νοοτροπιών, και καταλήγει σε μια συνολική συζήτηση γύρω από τις έννοιες “πολιτισμός” και “τέχνη” από ιστορική και ανθρωπολογική σκοπιά.

  • Ιστορία της
    Τέχνης Ι
    close
    Ιστορία της Τέχνης Ι

    Η ιστορία της τέχνης διδάσκεται και στα τρία έτη, με σκοπό τη συγκρότηση ενός εννοιολογικού σύμπαντος στο οποίο κατέχουν σημαντική θέση έννοιες που αφορούν την τέχνη και τον πολιτισμό. Αυτό επιτυγχάνεται με δυο τρόπους: αφενός με την παροχή ενός πλούσιου γνωστικού υλικού που καλύπτει τις σημαντικότερες ενότητες της εξέλιξης της τέχνης, αφετέρου με την εξοικείωση με θεωρίες, εργαλεία και μεθόδους που σχετίζονται με τη δημιουργία, την πρόσληψη, την κατανόηση και την ερμηνεία των μορφών, καθώς και με τη δυνατότητα χρησιμοποίησής τους στη θεωρητική υποστήριξη προσωπικών δημιουργιών. Το ενδιαφέρον του μαθήματος εστιάζεται στις εικαστικές τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική), με συχνές εξω-εικαστικές αναφορές (μουσική, λογοτεχνία, κινηματογράφος, φιλοσοφία). Η “Ιστορία της Τέχνης Ι” χωρίζεται σε δυο μέρη. Στο πρώτο γίνεται εκτενής αναφορά στην έννοια της τέχνης, στις παραμέτρους που υπεισέρχονται στη δημιουργία και την πρόσληψη των εικαστικών μορφών και στις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις που συνδέονται με τη συγκρότηση νοήματος σε αυτές. Το δεύτερο μέρος εστιάζεται στον τρόπο που αυτές οι θεωρίες εφαρμόζονται στους πολιτισμούς του αρχαίου κόσμου, με ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνικο-ιστορική, ανθρωπολογική και σημειολογική προσέγγιση.

Αρχιτεκτονικα Ι
  • Στοιχεία
    Αρχιτεκτονικής
    close
    Στοιχεία Αρχιτεκτονικής

    Τα “Στοιχεία Αρχιτεκτονικής” αποτελούν μια εισαγωγή στη μεθοδολογία επίλυσης αρχιτεκτονικών προβλημάτων και στις βασικές αρχές της αναλυτικής και συνθετικής προσέγγισης σύμφωνα με τις λειτουργικές και μορφολογικές ανάγκες του έργου, ενώ εξοικειώνουν τους σπουδαστές με τα δομικά στοιχεία του χώρου και τις λειτουργικές, κατασκευαστικές και μορφολογικές παραμέτρους που υπεισέρχονται στη διαδικασία του σχεδιασμού. Παράλληλα γίνεται θεωρητική και πρακτική εκμάθηση της γλώσσας και των κανόνων της γραμμικής σχεδίασης, της απόδοσης των υλικών στο χαρτί, της “συμπεριφοράς” των αντικειμένων και του χώρου κάτω από την επίδραση του φωτός, καθώς και των τεχνικών και των υλικών που χρησιμοποιούνται στο σχεδιασμό και το χρωματισμό.

Γραφιστικα Ι
  • Φωτογραφία
    Εισαγωγή
    close
    Φωτογραφία Εισαγωγή

    Το μάθημα της φωτογραφίας, ενταγμένο στο πρόγραμμα των σπουδών design, αποσκοπεί σε μια σφαιρική και κριτική προσέγγιση των δυνατοτήτων και ιδιαιτεροτήτων του μέσου, έτσι ώστε ο μελλοντικός designer να μπορεί να αξιολογήσει τα αποτελέσματά του και να τα χειριστεί επιτυχώς από τη δική του σκοπιά. Στο μάθημα “Φωτογραφία / Εισαγωγή” επιχειρείται μια αρχική γνωριμία με τη φωτογραφική τέχνη τόσο από θεωρητική όσο και από εφαρμοσμένη σκοπιά. Πιο συγκεκριμένα παρουσιάζονται η ιστορία και τα βασικά θεωρητικά και αισθητικά ζητήματα της φωτογραφίας, συγχρόνως δε οι σπουδαστές εξοικειώνονται με τη διαδικασία λήψης της έγχρωμης φωτογραφίας σε τέσσερις θεματικούς τομείς: τον χώρο και το τοπίο, την αφαιρετική φωτογραφία, το πορτραίτο και το στιγμιότυπο.

  • Στοιχεία
    Γραφιστικής
    close
    Στοιχεία Γραφιστικής

    Τα “Στοιχεία Γραφιστικής” αποτελούν μια εισαγωγή στο graphic design, και εξελίσσονται σε δύο στάδια. Αρχικά παρουσιάζεται και αναλύεται το έργο του γραφίστα και το κατεξοχήν αντικείμενό του, που είναι η οπτική επικοινωνία. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη θεωρητική και εφαρμοσμένη μελέτη της εικαστικής ερμηνείας και της προβολής των γραφιστικών ιδεών μέσω της αισθητικής οργάνωσης γραμμάτων, σχημάτων και εικόνων. Στη συνέχεια οι σπουδαστές έρχονται σε μια πρώτη επαφή με τη μορφολογία, τα είδη και τις οικογένειες των γραμμάτων, κατανοούν τη διαφοροποίηση της “συμπεριφοράς” τους ανάλογα με τη φόρμα, και εξοικειώνονται με τη χρήση τους ως μέσο νοηματικής επικοινωνίας αλλά και ως εικαστική μορφή. Το μάθημα περιλαμβάνει ασκήσεις ελεύθερης σχεδίασης χαρακτήρων, καθώς και πειραματικής χρήσης τους στο πλαίσιο μιας ανοιχτής, εκφραστικής επικοινωνίας.

Ψηφιακo Design Ι
  • Ψηφιακό Design
    Εισαγωγή
    close
    Ψηφιακό Design Εισαγωγή

    Το “Ψηφιακό Design / Εισαγωγή” επιδιώκει μια πρώτη γνωριμία με το χώρο της ψηφιακής σχεδίασης, έτσι ώστε οι σπουδαστές να αποκτήσουν βασικές γνώσεις χειρισμού της εικόνας και του κειμένου στο περιβάλλον του υπολογιστή. Το μάθημα περιλαμβάνει εισαγωγή στην τεχνολογία, στο λεξιλόγιο και τις διαδικασίες επεξεργασίας και παραγωγής εικόνων με ψηφιακά μέσα, εξέταση της σχέσης εικόνας και κειμένου, και συζήτηση γύρω από τις προϋποθέσεις χρήσης της τεχνολογίας ως δημιουργικού εργαλείου. Παράλληλα, οι σπουδαστές αποκτούν τεχνικές γνώσεις και εμπειρία στις πιο πρόσφατες εκδόσεις των προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας και κειμένου, που θα τους είναι απαραίτητες ανεξαρτήτως της ειδικότητας που θα ακολουθήσουν από το επόμενο έτος.

Β

ΕΤΟΣ

Καλλιτεχνικα ΙΙ
  • Φωτογραφία
    close
    Φωτογραφία

    Μετά την εισαγωγή στη φωτογραφική τέχνη που γίνεται στο πρώτο έτος, το μάθημα “Φωτογραφία” επιχειρεί μια πιο προωθημένη εκπαίδευση στο μέσο, προσεγγίζοντάς το πάντα από τη σκοπιά του designer. Σε ένα πρώτο στάδιο το μάθημα επικεντρώνεται στην καλλιτεχνική φωτογραφία (ασπρόμαυρη και έγχρωμη), και στη συνέχεια οι σπουδαστές επιλέγουν ένα ατομικό θέμα το οποίο καλούνται να το επεξεργαστούν, ξεκινώντας από το αρχικό στάδιο της φωτογράφισης και φτάνοντας μέχρι την τελική παρουσίαση σε μορφή φωτογραφικού πορτφόλιο 10-15 εικόνων, με κύριο ζητούμενο να αποτελούν θεματική ενότητα, βασισμένη σε μια κεντρική ιδέα (concept) που αντιμετωπίζεται με ενιαίο τρόπο.

  • Ελεύθερο
    Σχέδιο ΙΙ
    close
    Ελεύθερο Σχέδιο ΙΙ

    Συνέχεια της διδασκαλίας του ελευθέρου σχεδίου, που ξεκινά στο προηγούμενο έτος, το “Ελεύθερο Σχέδιο ΙΙ” προχωρεί στην εκ του φυσικού μελέτη (σκίτσο, σχέδιο, χρώμα) και την επεξεργασία σύνθετων θεματικών ενοτήτων, με στόχο την απόκτηση γνώσεων και εμπειρίας για την επίτευξη ενός εικαστικού αποτελέσματος υψηλού επιπέδου. Το μάθημα περιλαμβάνει σπουδή χρώματος εκ του φυσικού, συνθέσεις που βασίζονται στη χρωματική επεξεργασία εικόνων και τη χρήση χαρτιών και άλλων υλικών (κολάζ), μελέτη κίνησης ανθρώπινου σώματος από μοντέλο με μολύβι, μελάνι και χρώμα (σκίτσο), και τη συνολική άσκηση “μεταγραφές σε εικόνες”, η οποία συνοψίζει τις αποκτηθείσες γνώσεις, φέρνοντας παράλληλα σε άμεση, πρακτική επαφή τους σπουδαστές με τη σύγχρονη τέχνη.

Θεωρητικα ΙΙ
  • Θεωρία του Design
    Αρχιτεκτονικό Ι
    close
    Θεωρία του Design Αρχιτεκτονικό Ι

    Το μάθημα “Θεωρία του Design / Αρχιτεκτονικό Ι” αποσκοπεί σε μια συνολική, συνδυαστική μελέτη του design, εννοούμενου με μια ευρεία έννοια που αρχίζει από το συνολικό κτήριο και τις κατασκευές και φτάνει στα έπιπλα και τα αντικείμενα του χώρου. Η προσέγγιση του θέματος γίνεται μέσα από τρεις παράλληλες αναγνώσεις. Πρώτον, εξετάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο του design, δηλαδή το διανοητικό πλαίσιο μέσα στο οποίο παράγονται οι αρχές του και συνδυάζονται οι ιδέες με τις μορφές. Δεύτερον, γίνονται αναφορές στο ευρύτερο ιστορικό περιβάλλον, έτσι ώστε οι σπουδαστές να είναι σε θέση να εντάξουν τη θεωρία στις συνθήκες και τους παράγοντες που θέτουν τις ίδιες τις προϋποθέσεις του σχεδιασμού. Τρίτον, τα δύο προηγούμενα (θεωρία και ιστορία) προσεγγίζονται σε καθαρά αρχιτεκτονικό επίπεδο. Από ιστορική άποψη, το μάθημα καλύπτει την περίοδο από την αρχαιότητα μέχρι τον 19ο αιώνα.

  • Πολιτιστική
    Θεωρία ΙΙ
    close
    Πολιτιστική Θεωρία ΙΙ

    Μετά την εισαγωγή στις βασικές έννοιες της ανάλυσης του πολιτισμού και της εξέλιξής του, που γίνεται στο προηγούμενο έτος, η “Πολιτιστική Θεωρία ΙΙ” εστιάζεται σε βασικά ζητήματα της ιστορίας του νεώτερου και σύγχρονου δυτικού πολιτισμού, όπως είναι οι ιδεολογικές και νοοτροπικές αλλαγές που σηματοδοτούν το πέρασμα από τον Μεσαίωνα στη βιομηχανική και μεταβιομηχανική εποχή, η εμφάνιση, διαμόρφωση και κρίση της μοντέρνας κοσμοαντίληψης, η μεταμοντέρνα συνθήκη, κ.ά. Παράλληλα, η μελέτη επικεντρώνεται σε θέματα που απασχολούν τη σύγχρονη κοινωνία, με προεξάρχοντα το φαινόμενο της μεγαλούπολης, το θέαμα και την “κοινωνία της αφθονίας”, την κοινωνική τάξη και την επιτήρηση, τα κοινωνικά κινήματα και την “κοινωνία των πολιτών”, τα Μ.Μ.Ε. και τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, κ.ά. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι σπουδαστές έρχονται σε επαφή με πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές, και καλούνται να επεξεργαστούν με κριτικό τρόπο ειδικότερα θέματα.

  • Ιστορία της
    Τέχνης ΙΙ
    close
    Ιστορία της Τέχνης ΙΙ

    Η ιστορία της τέχνης διδάσκεται και στα τρία έτη, με σκοπό τη συγκρότηση ενός εννοιολογικού σύμπαντος στο οποίο κατέχουν σημαντική θέση έννοιες που αφορούν την τέχνη και τον πολιτισμό. Αυτό επιτυγχάνεται με δυο τρόπους: αφενός με την παροχή ενός πλούσιου γνωστικού υλικού που καλύπτει τις σημαντικότερες ενότητες της εξέλιξης της τέχνης, αφετέρου με την εξοικείωση με θεωρίες, εργαλεία και μεθόδους που σχετίζονται με τη δημιουργία, την πρόσληψη, την κατανόηση και την ερμηνεία των μορφών, καθώς και με τη δυνατότητα χρησιμοποίησής τους στη θεωρητική υποστήριξη προσωπικών δημιουργιών. Το ενδιαφέρον του μαθήματος εστιάζεται στις εικαστικές τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική), με συχνές εξω-εικαστικές αναφορές (μουσική, λογοτεχνία, κινηματογράφος, φιλοσοφία). Η “Ιστορία της Τέχνης ΙΙ” επικεντρώνεται στις περιόδους από την ύστερη αρχαιότητα μέχρι και τον 19ο αιώνα, με ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνικο-ιστορική προσέγγιση, την εικονολογία, τη βιογραφία και τη θεωρία της πρόσληψης. Η δημιουργική συμμετοχή των σπουδαστών επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, με την ανάληψη δημιουργικής εργασίας στην οποία συνδυάζεται το θεωρητικό και το εικαστικό πλαίσιο σε ενιαίο αποτέλεσμα.

Αρχιτεκτονικα ΙΙ
  • Οικοδομική
    Θεωρία Ι
    close
    Οικοδομική Θεωρία Ι

    Σκοπός της “Οικοδομικής Θεωρίας Ι” είναι να δώσει τις απαραίτητες γνώσεις γύρω από την πρακτική διαδικασία κατασκευής του δομημένου χώρου, τις οποίες πρέπει να έχει υπόψη του ο σχεδιαστής από το αρχικό στάδιο των προσχεδίων μέχρι την τελική υλοποίηση της πρότασης και την κατασκευή. Τα θέματα που εξετάζονται είναι τα ολοκληρωμένα τμήματα τα οποία συνθέτουν (μέσω της ομαδοποίησής τους) το τελικό αποτέλεσμα, η σειρά και ο προγραμματισμός των εργασιών, η συνεργασία με τα συνεργεία, κ.ά. Έμφαση δίνεται επίσης στα δομικά υλικά, τις ιδιότητες και τους τρόπους χρήσης τους, στα κριτήρια καταλληλότητας και τελικής επιλογής, καθώς και στη σχέση μορφής, υλικού και τρόπου χρήσης ως προς το τελικό αποτέλεσμα.

  • Αρχιτεκτονική
    Σύνθεση
    close
    Αρχιτεκτονική Σύνθεση

    H “Αρχιτεκτονική Σύνθεση” αποσκοπεί στην εξοικείωση με τη μεθοδολογία και τις αρχές σχεδιασµού του δομημένου χώρου, καθώς και με τις σύνθετες παραμέτρους που υπεισέρχονται σε αυτόν. Τα επεξεργαζόμενα θέματα, ορισμένα από τα οποία έχουν πειραματικό χαρακτήρα, απαιτούν τη διενέργεια έρευνας με σκοπό την κριτική ανάλυση παραδειγμάτων επιλεγμένων από την ιστορία της αρχιτεκτονικής και τις τάσεις που επικρατούν στη σύγχρονη εποχή, καθώς και τη μελέτη γύρω από τις νέες τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις, τις αισθητικές αντιλήψεις και τους οικολογικούς προβληματισμούς, που πρέπει να ληφθούν υπόψη στην αρχιτεκτονική πρόταση και το σχεδιασμό. Στο πλαίσιο του μαθήματος επιδιώκεται να γίνει κατανοητό ότι ο χώρος δεν μπορεί να διαχωριστεί αυστηρά σε “εσωτερικό” και “εξωτερικό”, αλλά αποτελεί ένα αδιάσπαστο σύνολο που διέπεται από κοινούς συνθετικούς κανόνες.

Αρχιτεκτονικες Εφαρμογες Ι
  • Product Design I
    & Φωτισμός Ι
    close
    Product Design I & Φωτισμός Ι

    Το μάθημα “Product Design Ι / Φωτισμός Ι” επιχειρεί μια εισαγωγή στις μεθόδους σχεδίασης και παραγωγής προϊόντων, καθώς και στην κατανόηση των βασικών αρχών του αρχιτεκτονικού φωτισμού. Διδάσκονται οι βασικές έννοιες και οι συνθετικές αρχές που έχουν χρησιμοποιηθεί κατά καιρούς στην ιστορία του design, έτσι ώστε οι σπουδαστές να δημιουργήσουν μια “παλέτα” δημιουργικών εργαλείων που θα τους βοηθήσουν στην επίτευξη διαφορετικών σχεδιαστικών ποιοτήτων και στη διάρθρωση ενός προσωπικού λεξιλογίου. Η διαδικασία που ακολουθείται σε κάθε εργασία περιλαμβάνει την ανάλυση-έρευνα του θέματος, την πρόταση σε επίπεδο προσχεδίων και την οριστική επίλυση μέσω των απαραίτητων κατασκευαστικών σχεδίων και διαγραμμάτων (με τις απαιτούμενες εργονομικές προδιαγραφές), ενώ, όπου είναι δυνατόν, επιδιώκεται η κατασκευή τρισδιάστατου μοντέλου.

  • Σχεδιασμός
    Επίπλου
    close
    Σχεδιασμός Επίπλου

    Το μάθημα “Σχεδιασμός Επίπλου” επικεντρώνεται στη μελέτη των επί μέρους στοιχείων που χρησιμοποιούνται στη διαρρύθμιση και τον εξοπλισμό του εσωτερικού χώρου, και από αυτή την άποψη αποτελεί συνέχεια της “Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης”. Οι σπουδαστές έρχονται σε επαφή με ζητήματα που αφορούν τόσο τη μορφή όσο και την κατασκευή, εστιάζοντας την προσοχή τους στην επιλογή, την επεξεργασία και τη συναρμογή των υλικών, έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται ορθά τα λειτουργικά, αισθητικά και κατασκευαστικά προβλήματα.

  • Στοιχεία
    Πλαστικής
    close
    Στοιχεία Πλαστικής

    Τα “Στοιχεία Πλαστικής” έχουν ως αντικείμενο τη μελέτη της δυναμικής των στερεών και την οργάνωση και ανάπτυξή τους στο χώρο. Στόχος είναι η εξοικείωση με την εικαστική γλώσσα στις τρεις διαστάσεις, μέσω ασκήσεων που καλούν τους σπουδαστές να μελετήσουν τις βασικές συνθετικές αρχές, εναρμονίζοντας όγκους, αναπτύσσοντάς τους στον τρισδιάστατο χώρο και ισορροπώντας τους αναλογικά. Ουσιαστικό μέρος της εκπαίδευσης είναι η κατανόηση της σημασίας του φωτός ως βασικού εκφραστικού στοιχείου και οργανωτικού παράγοντα της σύνθεσης, καθώς και η μελέτη του κενού που σχηματίζεται στο εσωτερικό ή στο ενδιάμεσο των όγκων. Οι σπουδαστές ενθαρρύνονται αφενός να αντιμετωπίσουν τη δομή-οργάνωση του έργου, αφετέρου να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα πάνω σε ένα αρμονικά οργανωμένο υπόβαθρο.

Ψηφιακο Design II
  • Ψηφιακό Design
    Αρχιτεκτονικό Ι
    close
    Ψηφιακό Design Αρχιτεκτονικό Ι

    Το “Ψηφιακό Design / Αρχιτεκτονικό Ι” επικεντρώνεται στην εκμάθηση των αρχιτεκτονικών ψηφιακών προγραμμάτων. Η εκπαίδευση αρχίζει από τη γνωριμία των σπουδαστών με το περιβάλλον εργασίας των προγραμμάτων και την εξοικείωση με τη δισδιάστατη σχεδίαση, προχωρεί στην εκμάθηση της τρισδιάστατης σχεδίασης και της φωτορεαλιστικής απεικόνισης μέσω των προγραμμάτων, και ολοκληρώνεται με την παρουσίαση των βασικών δυνατοτήτων και εντολών άλλων απαραίτητων προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας και κειμένου με σκοπό τη δημιουργία δισδιάστατων σχεδίων με χρώμα, καθώς και τη συνολική συγκρότηση μιας παρουσίασης.

Γ

ΕΤΟΣ

Θεωρητικα ΙΙΙ
  • Θεωρία του Design
    Αρχιτεκτονικό ΙΙ
    close
    Θεωρία του Design Αρχιτεκτονικό ΙΙ

    Το μάθημα “Θεωρία του Design / Αρχιτεκτονικό ΙI” αποσκοπεί σε μια συνολική, συνδυαστική μελέτη του design, εννοούμενου με μια ευρεία έννοια που αρχίζει από το συνολικό κτήριο και τις κατασκευές και φτάνει στα έπιπλα και τα αντικείμενα του χώρου. Η προσέγγιση του θέματος γίνεται μέσα από τρεις παράλληλες αναγνώσεις. Πρώτον, εξετάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο του design, δηλαδή το διανοητικό πλαίσιο μέσα στο οποίο παράγονται οι αρχές του και συνδυάζονται οι ιδέες με τις μορφές. Δεύτερον, γίνονται αναφορές στο ευρύτερο ιστορικό περιβάλλον, έτσι ώστε οι σπουδαστές να είναι σε θέση να εντάξουν τη θεωρία στις συνθήκες και τους παράγοντες που θέτουν τις ίδιες τις προϋποθέσεις του σχεδιασμού. Τρίτον, τα δύο προηγούμενα (θεωρία και ιστορία) προσεγγίζονται σε καθαρά αρχιτεκτονικό επίπεδο. Από ιστορική άποψη, το μάθημα καλύπτει την περίοδο από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα.

  • Ιστορία της
    Τέχνης ΙΙΙ
    close
    Ιστορία της Τέχνης ΙΙΙ

    Η ιστορία της τέχνης διδάσκεται και στα τρία έτη, με σκοπό τη συγκρότηση ενός εννοιολογικού σύμπαντος στο οποίο κατέχουν σημαντική θέση έννοιες που αφορούν την τέχνη και τον πολιτισμό. Αυτό επιτυγχάνεται με δυο τρόπους: αφενός με την παροχή ενός πλούσιου γνωστικού υλικού που καλύπτει τις σημαντικότερες ενότητες της εξέλιξης της τέχνης, αφετέρου με την εξοικείωση με θεωρίες, εργαλεία και μεθόδους που σχετίζονται με τη δημιουργία, την πρόσληψη, την κατανόηση και την ερμηνεία των μορφών, καθώς και με τη δυνατότητα χρησιμοποίησής τους στη θεωρητική υποστήριξη προσωπικών δημιουργιών. Το ενδιαφέρον του μαθήματος εστιάζεται στις εικαστικές τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική), με συχνές εξω-εικαστικές αναφορές (μουσική, λογοτεχνία, κινηματογράφος, φιλοσοφία). Η “Ιστορία της Τέχνης ΙΙΙ” επικεντρώνεται στην περίοδο από τον 19ο μέχρι και τον 21ο αιώνα και μελετά τη μοντέρνα και τη σύγχρονη τέχνη, με έμφαση στις μαρξιστικές θεωρίες, την ψυχανάλυση, τη συγκρότηση της ταυτότητας και του κοινωνικού φύλου, τον στρουκτουραλισμό και τις θεωρίες του μεταμοντερνισμού. Η δημιουργική συμμετοχή των σπουδαστών ολοκληρώνεται με την εκπόνηση δημιουργικής εργασίας με αυτογραφική και πρωτότυπη πρόταση, στην οποία συνδυάζεται το θεωρητικό και το εικαστικό πλαίσιο σε ενιαίο αποτέλεσμα.

Αρχιτεκτονικα ΙΙΙ
  • Εμπορικοί
    Χώροι
    close
    Εμπορικοί Χώροι

    Το μάθημα “Εμπορικοί Χώροι” έχει ως αντικείμενο τη διαμόρφωση χώρων στους οποίους αναπτύσσεται εμπορική δραστηριότητα (εννοούμενη ευρέως) με εξειδικευμένη λειτουργία και απαιτήσεις, έτσι ώστε να αποτελέσουν ένα λειτουργικο-αισθητικό περιβάλλον το οποίο θα είναι ελκυστικό για το κοινό και θα βασίζεται στα δεδομένα και τους όρους της σύγχρονης “αγοράς”. Το μάθημα επικεντρώνεται σε θέματα όπως το πιλοτικό κατάστημα και η εταιρική ταυτότητα (πρότυπου καταστήματος εμπορικής αλυσίδας, με έμφαση στον γενικό χαρακτήρα και την αισθητική της), το εκθεσιακό περίπτερο σε στεγασμένο χώρο (μελέτη εφήμερης κατασκευής σε εκθεσιακό κέντρο), χώροι ψυχαγωγίας και εστίασης, καθώς και στη μεθοδολογία αντιμετώπισης έργων που αφορούν χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος (μπαρ, εστιατόρια, κ.ά.)

  • Χώροι
    Διαβίωσης
    close
    Χώροι Διαβίωσης

    Διαχωρίζοντας τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ανάλογα με τη χρήση του χώρου, το μάθημα “Χώροι Διαβίωσης” εστιάζεται σε περιβάλλοντα καθημερινής διαβίωσης, εξετάζοντας το θέμα της κατοικίας ανεξαρτήτως του αν πρόκειται για διαμέρισμα ή μονοκατοικία. Τα θέματα εργασιών βασίζονται σε ένα “σενάριο” που αφορά τον τρόπο ζωής και τη χρήση του χώρου, λαμβάνοντας υπόψη ευρέως διαδεδομένες παραδοχές, αλλά και τις πιθανές ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου χρήστη. Στόχος είναι να αντιμετωπίσουν οι σπουδαστές ένα αρχιτεκτονικό πρόβλημα που τίθεται με “πραγματικές” προδιαγραφές, και να το επιλύσουν συνδυάζοντας την αρχιτεκτονική σύνθεση, τη χρήση των υλικών και την οικοδομική θεωρία, ενώ συγχρόνως παίρνουν υπόψη τούς περιορισμούς που προκύπτουν από το υπάρχον κτήριο, καθώς και τη σύγχρονη νομοθεσία (γενικός οικοδομικός κανονισμός, κτηριοδομικός κανονισμός, κανονισμός πυροπροστασίας, κ.ά.)

Αρχιτεκτονικες Εφαρμογες ΙΙ
  • Σκηνογραφία
    close
    Σκηνογραφία

    Δεδομένης της σχέσης της θεατρικής σκηνής με τη γενικότερη έννοια του χώρου, η σκηνογραφία αποτελεί ένα ειδικό πεδίο εφαρμογής της αρχιτεκτονικής εσωτερικού χώρου. Το μάθημα “Σκηνογραφία” εξελίσσεται ταυτόχρονα σε τρία επίπεδα, ξεκινώντας από τη μελέτη της ιστορίας της σκηνογραφίας (σχολές, κινήματα), των ειδών των σκηνών, των ανθρώπων του θεάτρου, κ.ά., με σκοπό την αποκατάσταση ενός θεατρικού κώδικα επικοινωνίας. Σε δεύτερο επίπεδο οι σπουδαστές μελετούν και σχεδιάζουν τα σκηνικά και τα κουστούμια για δύο τουλάχιστον έργα από το θέατρο, τον κινηματογράφο ή την τηλεόραση, ακολουθώντας τα στάδια ενός πραγματικού σκηνογραφικού project (θεατρικό σκίτσο, κατασκευαστικό σχέδιο, ζωγραφικές και πλαστικές μακέτες). Το τρίτο επίπεδο περιλαμβάνει επισκέψεις σε θεατρικές εγκαταστάσεις, παραστάσεις, εργαστήρια θεάτρου και εκθέσεις σκηνογραφίας. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι σπουδαστές αποκτούν επίσης τις γνώσεις που θα τους επιτρέπουν να συνομιλούν με ειδικούς του θεάτρου για τεχνικά ζητήματα.

  • Product Design II
    & Φωτισμός ΙΙ
    close
    Product Design II & Φωτισμός ΙΙ

    Το μάθημα “Product Design ΙΙ / Φωτισμός ΙΙ” επιχειρεί μέσω της ανάλυσης επιλεγμένων παραδειγμάτων να κάνει σαφές τι καθιστά σημαντικό, ιδιαίτερο και διαχρονικό ένα χρηστικό αντικείμενο σε σχέση με τη μορφή, την αισθητική, τη λειτουργία και τον τρόπο κατασκευής του. Εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους συγκεκριμένες συνθετικές επιλογές συσχετίζονται με διαφορετικές φιλοσοφικές θεωρίες και πώς αυτό επηρεάζει τον τρόπο χρήσης του αντικειμένου. Στις επιδιώξεις του μαθήματος περιλαμβάνονται ο λεπτομερής σχεδιασμός και ο άρτιος τρόπος παρουσίασης ενός αντικειμένου που μπορεί να παραχθεί σε πολλαπλά αντίγραφα. Η εξοικείωση με βασικές τεχνικές κατασκευής και η χρησιμοποίηση κατάλληλων υλικών και εργαλείων καταλήγει στην κατασκευή ενός πρωτοτύπου.

  • Ελαφρές Κατασκευές
    & Οικοδομική Θεωρία ΙΙ
    close
    Ελαφρές Κατασκευές & Οικοδομική Θεωρία ΙΙ

    Στο μάθημα “Ελαφρές Κατασκευές / Οικοδομική Θεωρία ΙΙ” εξετάζονται οι τρόποι μελέτης και σχεδίασης των δομικών στοιχείων που συνθέτουν ένα κτηριακό έργο μικρής κλίμακας, με κριτήρια τις ανάγκες του χρήστη, την ασφάλεια και την αντοχή, την αισθητική, και τους περιορισμούς λόγω κόστους και κανονισμών. Παράλληλα, και σε συνέχεια της οικοδομικής θεωρίας του προηγούμενου έτους, αναλύονται λεπτομερώς δύο βασικά οικοδομικά υλικά, το μέταλλο και το ξύλο, με αναφορά στις ιδιότητες και τις δυνατότητές τους, στα προτερήματα και τα μειονεκτήματα, στους τρόπους σύνδεσης (μεταξύ τους και με άλλα υλικά), καθώς και στις μορφές με τις οποίες κυκλοφορούν στο εμπόριο. Στο πλαίσιο της οικοδομικής θεωρίας εξετάζονται τυπικές μεταλλικές και ξύλινες κατασκευές, η δε θεωρητική διδασκαλία συμπληρώνεται με ενημερωτικές προβολές γύρω από τα υλικά και τον τρόπο χρήσης τους, και με επισκέψεις σε εργαστηριακούς χώρους επεξεργασίας ξύλου και μετάλλου.

Ψηφιακο Design ΙΙΙ
  • Ψηφιακό Design
    Αρχιτεκτονικό II
    close
    Ψηφιακό Design Αρχιτεκτονικό II

    Το μάθημα “Ψηφιακό Design / Αρχιτεκτονικό ΙΙ” ολοκληρώνει την εκπαίδευση στα αρχιτεκτονικά ψηφιακά προγράμματα, η διδασκαλία των οποίων αρχίζει στο δεύτερο έτος, με την εκμάθηση εξειδικευμένων εντολών σχεδίασης που αφορούν το σχεδιασμό στις δύο και στις τρείς διαστάσεις. Παράλληλα οι σπουδαστές εκπαιδεύονται σε πρόγραμμα το οποίο αφορά τη μοντελοποίηση και τη φωτορεαλιστική απεικόνιση του χώρου και των αντικειμένων. Ένας από τους βασικούς στόχους του μαθήματος είναι η εξοικείωση με τη συνεργασία των προγραμμάτων, καθώς και με τη χρήση τους ως δημιουργικών εργαλείων αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.

Πτυχιακη Εργασια
  • Ατομικό
    Project
    close
    Ατομικό Project

    Η τριετής σπουδή της αρχιτεκτονικής εσωτερικού χώρου ολοκληρώνεται με την “Πτυχιακή Εργασία”, ένα ατομικό, αυτοτελές project επαγγελματικών προδιαγραφών, το οποίο οι σπουδαστές καλούνται να επεξεργαστούν και να ολοκληρώσουν τις δέκα τελευταίες εβδομάδες του Γ’ Έτους. Η πτυχιακή εργασία μπορεί να έχει αντικείμενο οποιοδήποτε θέμα από την περιοχή της αρχιτεκτονικής εσωτερικού χώρου, και η ανάπτυξή της ακολουθεί τα στάδια υλοποίησης ενός πραγματικού project μεγάλης κλίμακας: έρευνα και μελέτη, διαμόρφωση ιδεών, συζήτηση προσχεδιακών λύσεων, τεκμηριωμένη παρουσίαση τελικής πρότασης. Η διαδικασία αυτή δίνει στους σπουδαστές την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν κριτικά και δημιουργικά όλες τις γνώσεις και την εμπειρία που έχουν αποκτήσει στη διάρκεια των σπουδών τους, και έτσι να κατανοήσουν πλήρως το συμπληρωματικό ρόλο που έχουν στο έργο του design η αισθητική, το στυλ, η τεχνολογία, τα υλικά, οι ιδέες, η σκέψη και η θεωρία.